Amsterdam City

Etter at vi kom inn til Amsterdam på mandag og den obligatoriske smakingen på havnens drikkevann var unnagjort (vår betegnelse ovenfor barna istedet for ankerdram), så fikk vi tatt litt byvandring.
Havnen vi ligger i, Sixhaven, er på nordre side av hovedkanalen som deler Amsterdam. Det er en forholdsvis liten havn og svært trang. Navigering inne her i god sidevind kan by på visse utfordringer. Heldigvis var der rolig når vi gikk inn.

Byvandring ja… Der går ferger kontinuerlig frem og tilbake over kanalen. Båtene har anløpskai like ved båthavnen. Faktisk så hyppig som hvert 6 min på dagtid og ellers hvert 12 minutt resten av døgnet. Det er gratis å reise med disse og du står fritt til å ta med deg sykler, mopeder eller små elektriske biler. Vanlige biler tillates ikke.
Båtene legger til like ved sentralstasjonen.

Vi fikk oss en god vandring oppover mot sentrum. Tiggere, forkynnere og diverse andre folk på veien som ville vært oppsiktsvekkende i Norge, gjorde at ungene fikk gjentatte forskrekkede uttrykk i ansiktene. Vi passerte, det vil si, forsøkte å passere et torturmuseum. Her bråstoppet ungene og ville inn. Med ett løfte om at vi skulle gå innom på vei tilbake til båten så ble de omsider med videre.

Mange kreative måter tiggere forsøker å tjene penger på…

Torget Dam var okkupert av ett svært tivoli med karuseller høyere en de fleste rundtliggende byggninger. Nok en utfordring å komme oss forbi dette uten høylydte protester fra barna. Hadde helt sikkert vært moro for barna, men med en billettpris på 8 Euro for ett barn på en karusell, og med et begrenset budsjett, så sto vi over dette. Men dog, likevel svært fasinerende å se disse svære karusellene.
Amsterdam er en svær by. Her kan en oppleve det en ønsker. Butikkene er fasinerende.
Vi hadde på forhånd bestemt oss for å besøke Madame Tussauds voksmuseum. Har selv vært i Amsterdam noen ganger tidligere, men har liksom aldri tatt turen hit, så det var absolutt på tide. Det var absolutt verd et besøk. Vi traff masse kjente folk her, men vi sleit litt med å få dem i tale 🙂

Der ble litt vandring i byen og vi fikk besøkt utallige butikker. Var innom flere ostekjellere hvor vi fikk smake på mange forskjellige Hollandske oster. Noen måtte vi få med oss.

Vi fikk besøkt ett flytende blomstermarked. Utrolig flott. Veldig mange flotte og forskjellige tulipaner.

Bildet viser baksiden av det flytende blomstermarkedet, hvordan det ser ut fra kanalen.

Vi var alle fornøyd når vi tidlig på kvelden ruslet tilbake mot havnen. Om det var Mette eller meg som var den trøtteste vites ikke, men vi klarte uansett å gå ombord på feil ferge når vi skulle over hovedkanalen til båthavna.
Vi fikk oss en god sigthseeing før vi etter en god halvtime var tilbake på sentralstasjonen. Vi gikk denne gang på den rette fergen og kom oss tilbake i havnen.

Da vi var tilbake i havnen så var også S/Y Onzo kommet inn. Dette er en seilebåt fra Tønsberg med Jane og Tostein ombord. De skal seile i 15 mnd og skal blant annet over Atlanteren til høsten. Vi hadde hyggelig besøk av dem i går kveld.

Idag har vi også rukket en liten tur opp i byen for å se oss litt rundt. Har dag bølåst kuling fra sørvest og regnet hele dagen Kaldt og surt rett og slett. Været skal lette utover dagen i morgen så vi satser da på å reise videre. Vi kommer til å fortsette videre sørover i kanalene ned mot Den Haag. Nøyaktig hvor vi går ut i den engelske kanalen er vi usikre på ennå.

Under så har jeg lagt ut noen bilder fra noen av de plassene vi var innom før vi kom inn til Amsterdam.
Alt vel ombord og vi koser oss.
Tusen takk for alle meldinger. Er utrolig godt å høre hjemmefra.

All for now and fair sailing.

Dette innlegget ble publisert i Blogg. Bokmerk permalenken.

6 svar til Amsterdam City

1. Annemor sier:

kjekt å følge dere gratla med vel overstått dag mette her har det snøa idag dere får håpe på shortsvær de neste dagene

2. Broremann sier:

Hei, hei. Ser ut til at dere koser dere, selv om temperaturen nok kunne vært bedre. Kaldt her hjemme også, men heldigvis opphold. Skal hilse fra alle kjente! Ha det fint, og få noe fart under kjølen!!!

3. Torbjørn Lea sier:

Hei på dere! Kjenner godt igjen butikkene dere har tatt bilder av, spesielt både ostebutikkene og blomstermarkedet hvor de selger ingredienser og planter som ville vakt sterke reaksjoner ved forsøk på innførsel til Norge! Fantastisk god ost, så lurt å få med dere noe av dette ja. Ellers venter vi bare på finværet her nå. Tar med shortsen i helga! Håper dere og får bedre vær etterhvert!

• Knut Arvid sier:

Hei Torbjørn.
      Kjekt at du følger oss på siden vår. Har fått med oss noen oster ja, og de er sykt gode smaker på mange av de. Vår ferd videre på kanalene sørover som nå ser ut til å starte på fredag, kommer til å gå innom Gouda. Mulig at navnet på byen gjør at vi har litt høye forventninger til denne byen. Men vi får nå se.
      Ser ut som om været nå skal bedre seg noe fremover, men fortsatt mye vind fra sør og sørvest.
      Håper at du ihvertfall får brukt shortsen i helga. Hils alle så mye så snakkes vi snart.

4. Randi sier:

Takk igjen for oppdatering kjære broremann. Kjekt å høre at alt er vel og at dere koser dere. Alt godt her hjemme også, familien er klar for langhelg, på hytter, i konfirmasjon eller feiring av Karianne som blir tenåring. Kos dere videre!

• Knut Arvid sier:

Hei søs.
      Kjekt å få en prat med deg på tlf idag. Hils så mye inn til Karianne og Berit.
      Ser ut som været bedrer seg her nå utover kvelden, så vi satser på å gå videre sørover i kanalene i morgen.