Dordrecht, Holland

For en dag! For et vær! For et folkehav! For en stemning! For en by!
Om det er mulig å forelske seg i en by, så må det være denne. Så langt…

Vi seilte fra Amsterdam på fredag i strålende sol, men bikkjekaldt. S/Y Enzo med Jane og Torstein seiler sammen med oss i sin Oceanis 43.
Det er tydelig at seilsesongen nå så vidt har startet i Nederland da trafikken med disse båtene er økende i kanalene. I begynnelsen av kanalferden så fikk vi kanalene for oss selv.
Vi fikk en rolig og kald tur sørover til Braassemermeer hvor vi la til havn i 19.00 tiden på kvelden. En helt grei havn og en kort vandring inn til byen.

Etter den obligatoriske smakingen på det lokale drikkevannet i havnen sammen med de om bord på S/Y Enzo så vandret vi inn til ”byen”. Byen var selvsagt stengt så vi bestemte oss heller for å ta inn til byen om morgenen for den nødvendige handelen.
Ble en tidlig kveld, heldigvis. For midt på natten så blåste det opp kraftig fra nord og sjøen slo godt inn under hekken på båtene med den støyen det medfører. Ble lite søvn den natten. Vi droppet derfor byturen og kastet heller loss og gikk videre sørover. Planen var å ta en kort etappe ned til Gouda for å heller stifte nærmere bekjentskap med den byen. Gouda var ikke en plass for båtturister. Havnen de kunne tilby oss så ut som en vrakplass for båter og overhodet ingen fasiliteter.

Etter en kort rådføring med Enzo besluttet vi å heller gå mot Rotterdam. Været var grått og trist og der blåste mye. Etter ytterligere 5 timer gikk vi inn i en havn i en forstad av Rotterdam som kalles Ijsselmonde. For å komme in i denne havnen så måtte vi krysse en hovedkanal inn til Rotterdam. Idet vi nærmer oss den forholdsvis trange innseilingen til havnen så tar strømmen oss. Denne strømmen var vi overhodet ikke forberedt på og det førte til at vi nesten gikk sidelengs inn i havnen.
I følge kartet så skulle havnen ha en dybde på 2,5 meter, noe som gjør at vi vil ha god klaring under kjølen, men idet vi skal legge til kai så merker vi at vi tar i bunnen ca 2 meter fra kaien. Det samme gjør Enzo. Dette kombinert med sterk fralandsvind gjør tilleggingen litt ekstra utfordrende, men vi kom jo da til slutt til kai.
Dette var en trist plass. Men drikkevannet i havna var godt 🙂
Heldigvis så var havnesjefen en hyggelig pensjonist med til og med mindre engelskspråklige kunnskaper enn oss. Vi fikk låne 4 stk sykler og et håndtegnet kart, som Janne  på Enzo skaffet til veie, med en veibeskrivelse til butikken.
Vi fikk en flott tur og fikk en koselig dialog med stedets lokal beboere da kartet ikke var helt i tråd med terrenget. Men beboerne var hyggelige og til slutt så fant vi frem. I og med at vi er 5 og vi hadde 4 sykler tilgjengelig så endte det opp med at Tobias måtte sitte bak på den sykkelen jeg hadde. Den dag i dag klager han på at han har vondt i rumpa si J

Dagen etter startet vi tidlig slik at vi gikk ut av havnen på høyvann rundt klokken 09.00 for på denne måten dra nytte av strømmen som setter nedover i kanalen. I og med at planen hele tiden var å ta til Dordrecht, som Enzo hadde fått anbefaling om å besøke, så ville turen ned ikke ta stort mer enn 1 time. Den tok 3 timer. Venting på at broer skulle åpnes. Fantastisk festlig…
Vi kom inn i gjestehavnen i Dordrecht etter at havnesjefen manuelt måtte åpne broa inn til havnen. Det var en svært trang havn, men vi ble umiddelbart betatt av havnens sjarm, fasiliteter og dens utrolig hyggelige havnesjef.
Vi fikk høre at på mandagen 30.april så var det den Hollandske nasjonaldagen og fikk anbefalt å være i byen da for å oppleve dette.
Etter en svært tidlig smaking av havnens drikkevann så gikk vi i gang med vasking av båt. Mette satte i gang innvendig, mens barna gjorde skolearbeid, ja på en søndag, mens jeg vasket utvendig, og det trengtes virkelig.

Vi var tidlig oppe på mandag og satte inn mot byen rett etter frokost. For ett vær! 20 grader klokken 10.00 om morgenen. Gatene var dekket av bord og boder hvor lokalbefolkningen gjorde sitt beste for å prøve og bli kvitt all slags saker som de har hatt liggende i mange år og som de ikke har klart å selge året før eller året før det.

Her var alt ifra gamle kopper og tallerker til ledninger og frontlykter til gamle biler. PC-spill, klær, gryter med fastbrente matrester, ja alt du kan tenke deg.
Gatene var tettpakket med disse bordene over sikker ett par kilometer på begge sider av gata. Et fantastisk skue.

Når klokka nærmet seg 13.00 så begynte de etter hvert å pakke sammen, forhåpentligvis med noen færre gjenstander enn når de pakket ut og med noen euro ekstra i lomma. Så trillet restaurantene og barene ut ølvognene og matvognene sine og stemningen i gatene steg umiddelbart flere hakk. For ett folkehav!!!
Byen var kledd i oransje og været gjorde dagen perfekt. Vi har kost oss med is og utepils. Masse smaking på lokal mat og besøk i utallige butikker. Tro det eller ei: ingen skobutikker i dag.
Vi fikk oss også en god trim når vi tok turen opp i kirketårnet i den lokale kirken som ligger like ved havnen. 275 trappetrinn og 75 meter høyt.

Kvelden ble avsluttet med ett gigantisk felles fyrverkeri ute over kanalen.
I denne byen kunne jeg vært enda mange dager i. Vi ble litt betatt av denne byen, men vi må videre og nye flotte plasser vil vi helt sikkert treffe på.
Tirsdag går vi ut 2 timer før høyvann og setter kursen videre sørover mot Bruinisse. Det er en etappe på ca. 30 nautiske og vi vil nok ikke være fremme før tidlig på kvelden da det nok også her vil bli noe venting ved bruene selv om kanalene nå er så store at det begynner nå å bli ganske lang avstand mellom bruene. Deretter vil der bare gjenstå en siste etappe før vi så går ut i den engelske kanalen. Hvilken rute vi kommer til å legge der er noe usikkert ennå, men jeg vil anta at vi kommer til å følge langs kysten nedover mot Belgia før vi skjærer over kanalen.
Kommer tilbake til dette når det nærmer seg.

Tusen takk for tilbakemeldinger vi får fra dere som følger oss. Kan ikke få sagt ofte nok hvor utrolig kjekt det er.

All for now and fair sailing.

Dette innlegget ble publisert i Blogg. Bokmerk permalenken.

3 svar til Dordrecht, Holland

1. Arnfinn sier:

Halaiis ! – Ja, nå ser det ut som dokke nærme dokke åbne farvann. Blir vel godt det og, på en måde. Så sleppe dokke å prøva på vattenet heila tiå. Imponerande bilde og goe tekst dokke fore osse med. GOD TUR VIDERE !

2. Randi sier:

Igjen takk for oppdatering, veldig kjekt å lese om deres opplevelser. Så godt å høre at været endelig kommer seg. Det betyr nok mye , for både den ene og andre. I dag våknet vi også til en forsmak av sommeren, 15 gr i skyggen kø. 0900, ikke gale det.
    God tur videre og vær forsiktig meg drikkevannet, har hørt at det er uheldig å drikke i utlandet!
    Klem til alle ombord

3. May-Brit sier:

hei igjen. Så mye dere får oppleve. Lever meg inn i det, du skiver så bra. Og det med de 20 gradene hørtes herlig ut. Flotte bilder, det er så fantastisk med de enorme jordene med blomster, fargene. Det kommer seg her hjemme også,værmessig, kryper oppover mot 11. Idag er det nydelig skyfri himmel, foreløpig. Tenker det er hyggelig med selskap også. God seilas videre. klem