Calais, Frankrike

Vi fikk idag vekket fuglene i Oostende da vi var avgårde fra havnen klokken 06.00. Vi gikk på lavvann, noe som ville gi oss den rette strømmen mot Calais. Vi fikk en flott seilas i 3-4 timer i medstrøm hvor vi gjorde en fart på 8-9 knop. Lite sjø og en behagelig overfart med noen timer under seil.

Underveis så fikk vi besøk ombord. Var en utmattet svale midt utpå havet som trengte å få hvile seg litt. Den krajlandet rett inn under sprayhood (pressening over nedgangen) og pustet som en hvalross. Den ble varsomt plukket opp og lagt inn i Amalie sine hender. Der sovnet den mens Amalie strøk den over hodet.

Etter en liten halvtime ville den ut å fly igjen, og borte var den. Utrolig nok så gikk der ytterligere en liten halvtime så var den tilbake. Da la den seg til rette fremme på dekket på båten en kort stund før den så fløy avgårde for godt.

Underveis fikk vi også foretatt en etterlengtet tømming av septiktanken ombord. Ikke trivelig mens det står på men veldig godt når det er gjort. Det kan være spesiellt utfordrende for rormannen som må prøve å holde båten på stø kurs til tross for en viss odour i nesen…

Vi kom inn til Calais på høyvann, 7 meter over kartdatum. Havnen åpner 2 timer før høyvann og stenger 2 timer etter høyvann. Det var nok mer flaks enn dyktighet som gjorde at vi kom inn på høyvann og fikk dermed komme rett inn i havnen etter at broen hadde åpnet for oss.

Vel førtøyd i havnen så fikk vi oss en etterlengtet hvil grunnet litt mangel på søvn de siste 24 timer.

Da vi endelig var klar til byvandring hadde vannet sunket betraktelig og innseilingen til havnen var stengt. En unngår å tømme småbåthavnen fullstendig ved å sette opp en blokkering 4 meter under høyvann. Når tidevannet kommer til denne blokkeringen så oppstår rene fossen når vannet skal passere. En ganske effektiv måte.
En annen havn like ved siden av gjestehavnen hadde ikke denne blokkeringen og da tømmes havnen fullstendig for vann.

Vi fikk oss en liten byvandring i ett kaldt vær, 10 grader og kald vind. Vi er noe usikre på om vi noen gang fant sentrum, men da vi spurte oss fram fikk vi fortalt at dette var sentrum. Calias er en by med ca 80 000 innbyggere og om dette var sentrum så ble vi ikke imponert. Var som å gå langs motorveien med butikker på begge sider.
Lå en flott kirke (tror vi) på en stor åpen plass med en slående vakker blomsterpark og gressmatte rundt.

Etter ett par timers vandring var det tid for litt føde og en liten markering av Mettes bursdag idag. Det ble en bedre middag på en lokal anbefalt restaurant med litt tilhørende roser som seg hør og bør. Det franske kjøkken er jo berømt og måtte prøves ut. Her var der en eksplosjon av smaker som nok krever en viss tilvenning, men som overhodet ikke skremte oss. Selv så var jeg, muligens dum, og prøvde en spansk paella. Når en er i Frankrike så bør en jo helst spise fransk mat, men jeg klarte ikke å holde meg. Paellaen imponerte ikke så jeg får heller vente til vi kommer til Spania.

Vi er noe usikre på om vi krysser kanalen over til England på lørdag. Der er meldt en nordøstlig liten kuling, noe som egentlig er en svært gunstig vindrettning og vind til å krysse kanalen på. Men vi har i det siste seilt mye hver dag og kjenner det litt på kroppen at den muligens trenger en hviledag. Dessuten så er ett besøk i Frankrike kanskje verd litt mer tid enn noen timer en ettermiddag etter stengetid.
Er også litt arbeid som må gjøres på båten. Er greit å være opplagt og ha alt i orden når en skal krysse på tvers av en av verdens mest traffikerte og travle kanaler.

Vi vil igjen få takke for at så mange følger oss på vår blogg og for fantastiske tilbakemeldinger fra dere. Dette motiverer oss til å fortsette å blogge og sende hyppige oppdateringer så sant vi har ett tilfredstillende nett.

Alt vel ombord og vi håper nå på litt bedre temperaturer slik at vi kan pakke vekk ullklærne og heller bekymre oss for hvilken shorts vi skal bruke idag…

All for now and fair sailing.

Dette innlegget ble publisert i Blogg. Bokmerk permalenken.

6 svar til Calais, Frankrike

1. Torbjørn Lea sier:

Hei igjen!
    Vel overstått bursdagsfeiring, Mette!
    Ser nå at dere nærmer dere Dover. Blir nok en ny spennende opplevelse for dere i enda et nytt land på reisen. Imponerende å lese om Amalie og blindpassasjeren ja. Ha en god seilas videre!

2. Kjell S sier:

Hei. Aldeles herlig å få følge med på ferden fra her vi sitter i leiligheten til Pernille i Arlington, VA, USA. Temperaturen er nok en god del høyere her. Ikke over +32 og ikke under+ 23. Rimelig bra vil jeg si. Da er det god t å få lese historien om S/Y Amalie og hennes mannskap. Det er så forfriskende at vi nesten kan bane vinden og odøren fra septiken når den tømmes. Fortellingen om fuglen til Amalie var jo så herlig. Fortsett med de små hverdags lige historiene. Fortsatt god seilas fra Tordis og. Kjell.

3. Randi sier:

Igjen knallkjekke lesning, vi i familien er i grunnen ganske imponert av skrivingen din Knut Arvid (hvis det er du som skriver da) snakket om det i går og mor ante ikke om denne ferdigheten, hun hadde aldri lagt merke til noe skrivetalent, og ikke lærerne heller, sa hun. Kjekt er det uansett å følge dere. Ser ut som et eventyr alt dere opplever og ser. Herlig å se «dyratekke» ditt Amalie, svalen følte seg trygg hos deg! Ser at sommeren ikke er kommet helt til dere heller. I dag gikk vi til Prekestolen, og hadde alt fra strålende sol og vindstille til snøstorm og haggel. Gratla med vel overstått Mette håper du fikk en fin dag, og goe bursdags kake. Ungene synes det var dumt du var vekke på dagen, for du lage de beste kakene:-)
    God tur videre!

• Knut Arvid sier:

Hei Randi.
      Veldig kjekt at dere leser på bloggen vår. Skal si deg at der var ikke så mye læreren min fikk med seg av hverken meg eller de fleste andre. Årsaken t det kan vi ta en annen gang:-)
      Håper at turen til preikestolen var fin. Godværet her lar visst vente på seg, men vi er jo evige optimister så jeg er overbevist om at det ikke er mange dagene igjen nå så kan vi pakke bort ullundertøyet.
      Ble ikke kryssing av den engelske kanalen idag, men vi satser på å ta avgårde i morgen 2 timer etter høyvann da dette skal gi de beste forholdene med tanke på strøm for å krysse over. Det er ikke høyvann før i 13-tiden i morgen så det blir en noe sein avreise fra Calais. Men turen over er heldigvis ikke så lang, kun rundt 20 nautiske, så det bør være unnagjort på ca. 3 timer. Både gleder meg og gruer meg til turen. Det blir 3 timer med intens konsentrasjon da der er en enorm aktivitet av stor skipstrafikk i denne kanalen. Men kjenner at det skal bli stort å se de hvite klippene på Dover. Det er et stort landemerke og blir nok et stort øyeblikk for meg. Har blitt skrevet mange sanger, og vært laget flere filmer om dette landemerket. Dover er ett merkenavn blant seilere.

Hils alle og ha en fortsatt strålende helg.

4. Jeg må nok engang takke for en fantastisk spennende og interesang blogg. Dette har blitt dagens høydepunkt, og nå leste jeg dagens høyt for min kone. :-)) Man føler nesten at man er ombord. Tusen takk, og god tur videre. Ser det er meldt ruskevær i kanalen, men det håndterer dere nok.

• Knut Arvid sier:

Hei Steinar. Kjekt at du leser bloggen vår og følger oss på ferden. Det ble nok ikke noe kryssing av kanalen idag, lørdag, men er utsatt til søndag. Kjente at vi trengte en hviledag nå. Har fått blitt litt bedre kjent med Calais idag.