Yarmouth, Isle of Wight, England

For å dra nytte av strømmen så dro vi fra Brighton på onsdag klokken 13.00 i ett ganske trist vær. Opphold, men likevel grått og trist.

Brighton var en spennende by med, som nevnt tidligere, en flott havn. I havnen var der det en måtte trenge av butikker og restauranter. Men en billig plass var det ikke.
Vi tok bussen inn til byen for en vandring der. Først måtte vi innom byens sykehus for å få tatt røntgen av kapteinens fot som bare ble større og større. På sykehuset var de effektive. Fra vi kom dit og til vi gikk så gikk der en time. Skulle gjerne vært der lenger for den kvinnelige legen var egentlig ganske frekk… J Der var heldigvis ikke noe brudd i foten, og med en eske dop som vi fikk med oss og ordre om å holde foten høyt de neste 48 timene så dro vi inn til byen. Der ble det til at kapteinen ble plassert ved et bord på en uterestaurant med noe godt i glasset, mens de andre gikk rundt i byen. Det synes kapteinen egentlig var en grei løsning.

Turen fra Brighton til Portsmouth ble humpete, med urolig sjø og motvind. Ble en tur for det meste med motor, men da vi fikk en god kursendring i slutten av etappen fikk vi sette seil.
Da vi nærmet oss innseilingen til Portsmouth så begynte vi å ane at dette var en travel havn. Portsmouth ligger i passasjen mellom fastlandet og Isle of Wight. Selv om der er mye trafikk ut og inn av Portsmouth så er der også mye annen trafikk der som går gjennom sundet, Needle channel og Central Solent. Her er der grunt og en må derfor gå i merket led. Med store lasteskip, oljetankere, ferger, westamaraner og cruiseskip som gikk begge veier så valgte vi å holde oss rett utenfor den merkede leden. Der var heldigvis dybde nok til det, selv på lavvann.
Idet vi seiler styrbord side inn i innseilingen til Portsmouth havn så kommer der opp en svær hurtiggående båt bak oss, med blålys på. Det står Police over hele båten. Hvilke tanker som gikk igjennom kapteinens hode der og da trenger vi ikke å gå inn på her.
De var veldig hyggelige og ønsket bare å opplyse oss om at en i innseilingen til Portsmouth må holde på babord side. Dette gjaldt kun lystfartøyer. Dette grunnet den trange leden og at all kommersiell trafikk foregikk på styrbord side. Sikkert fornuftig det.

Vi fikk en bra plass i Haslar marina og noterte oss at klokken var blitt 20.00. Vi fikk ett hyggelig besøk av Jane og Torstein fra S/Y Enzo, som hadde reist fra Brighton dagen før oss.
Havnen var preget av båter hvor eierne har meget gode jobber i UK. Her lå seilere opptil 90 fot. Deriblant ble vi liggende ved siden av en av Hugo Boss båtene. Dette er en rå regattamaskin på 70 fot. S/Y Enzo hadde lagt seg til i nabohavna og der hadde de blant annet selskap av VOR-båten Delta Loyd som deltok i forrige Volvo Ocean Race Round the World race.

Havneavgiften i denne havnen var på hele £39, noe som var den dyreste havna vi hadde vært i til nå. Vi merker at disse heftige havneavgiftene gjør ett alvorlig innhugg i vårt budsjett da vi ikke var forespeilet disse prisene på forhånd.

Portsmouth er en typisk britisk by. Koselige og vennlige folk, sjarmerende gater og dårlig vær…
Vi lykkes ikke i å få vår forhandler i Norge for Raymarine instrumenter i tale så vi fikk ikke fikset det som var galt med instrumenteringen. Raymarine har produkter som for er bra og som har et bra grensesnitt. Men når det kommer til assistanse og hjelp så vet jeg ikke om noen som er verre. De vrir seg unna og skylder både på det ene og det andre. De reklamerer for en verdensdekkende hjelp og stiller opp for å utbedre. Kyss meg på den plassen som er høyest når jeg plukker blåbær. I vår neste båt så skal vi i hvert fall ikke bruke Raymarine instrumentering.
Vi hadde også problemer med vår Raymarine VHF-radio. Dette apparatet er der fortsatt garanti på, men heller ikke her lykkes det å få Raymarine i tale. Tok derfor kontakt med en lokal Raymarine forhandler i Portsmouth, men da fikk jeg beskjed om at, ja, dette var garanti, men der ville gå to uker før jeg fikk apparatet tilbake etter rep. Helt utrolig. 2 uker? Vi skulle videre dagen etter og måtte ha det i orden til da. Det endte opp med at jeg måtte kjøpe en ny VHF og ta den ødelagte med meg. Så da får jeg prøve å få pengene for den nye igjen på garantien når jeg kommer tilbake til Norge. Men slik som jeg nå har lært Raymarine og kjenne så kan jeg nok bare se langt etter det. De har nok ikke forståelse for dette og krever nok den gamle inn til rep for så å sende denne tilbake til meg hvor de sier at alt er i orden, slik de nå har sagt om plotteren i snart 3 år, som ennå ikke er i orden. Dermed sitter jeg der med 2 VHF’er, som vi ikke trenger.
Nok syting, selv om det var godt å få lette litt på lokket.

Etter litt vandring og vindusshopping i bygatene i Portsmouth, ja der er skobutikker også i Portsmouth, tok vi turen opp i Spinnaker Tower.
Et fantastisk tårn med en totalhøyde på 170 meter, utformet som en spinnaker. Minner nok en del på ”seilet” som finnes i Abu Dabhi. På 100 meters høyde var den første etasjen som en kunne komme inn i. Her var deler av gulvet dekket med en solid glassplate. Det var mulig å spasere ut på denne glassplaten og da hadde en 100 meter rett ned under seg. Kan vel trygt si det ga ett visst sug i magen å spasere ut på denne glassplaten.

Vi gikk ifra Portsmouth klokken 06.00 i morges. Tok da en veldig kort etappe på 18 nautiske i motvind i kulings styrke og kom inn til havnen Yarmouth på Isle of Wight kl. 09.00 i morges. Det lokale vannet smakte fortreffelig i denne havnen. Kanskje det hadde noe med tidspunktet det ble testet ut på…?
En veldig liten sjarmerende plass med en fantastisk havn. Her var havneavgiften enda dyrere, £41.

Vi har fått utforsket byen, spasert på en sjarmerende og lang pir og nytt det gode været som etter hvert kom i ettermiddag.


Vi har en lang etappe foran oss i morgen da planen er å gå rundt 85 nautiske mil og starter klokken 05.00 lørdag morgen. Værvarslet er bra med en laber bris fra nord og sol med temperaturer opp mot 15 grader.
Satser på å komme oss til Dartmouth i morgen. Da er der bare en etappe igjen til Fallmouth som er vårt siste stopp i England før vi igjen krysser den engelske kanal og går til Brest i Frankrike. Brest i Frankrike vil være siste stopp før vi krysser Biscayabukta. Fra Fallmouth til Brest så er der ca 115 nautiske mil, en etappe vi håper på å få unnagjort på 18 ca timer, avhengig av vind og strømforhold. Vi hadde planlagt å gå innom Guernsey og Jersey på turen over til Frankrike, men på grunn av en allerede kraftig forsinket tidsplan så har vi skrinlagt dette.

Alt vel om bord. Skole for barna har blitt en rutine, selv om skolen på enkelte strekninger har holdt stengt grunnet dårlig vær, men da tar ungene det igjen når vi kommer til land.
Kapteinen halter fortsatt på hoven ankel, men er så absolutt på bedringens vei.

AIS’en skal nå være i orden og en skal igjen kunne få en korrekt posisjon om en klikker på kartet på bloggen vår.
Satelittelefonen skal være oppe å gå og vi får igjen meldinger. Men vær nøye med å legge inn nummeret riktig, de av dere som sender til oss. Når dere klikker dere inn på linken for å sende melding så står der allerede +8816 i nummerfeltet. Vårt nummer begynner også på 8816. Ta derfor vekk 8816 i vårt nummer og sett inn de neste sifferene bak +8816 som allerede er oppgitt på siden. Da burde det gå bra og sende mld til oss.

Igjen, takk til alle som sender oss kommentarer og meldinger. Det lyser opp dagen vår. Ungene setter også umåtelig stor pris på dette og spør oss ofte om der er kommet meldinger.

Håper at alt står bra til hjemme.
Ungene har begynt å savne en del ting fra Norge. Eller, kanskje ikke bare ungene, vi voksne også. Det være seg Gilde pølser (Tobias), norsk ketchup (Sebastian), ligge i sofaen med ett glass cola med isklumper oppi (Amalie), norsk melk (kapteinen), brunost (Mette).
Men, som vi sier til ungene, den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

All for now and fair sailing.

Dette innlegget ble publisert i Blogg. Bokmerk permalenken.

4 svar til Yarmouth, Isle of Wight, England

  1. Magnus sier:

    Fantastisk å følge dere på turen, det er nesten som å reise med dere.
    Med fare for å få deg ut av feriemodus: – har du husket å sende mva.-oppgaven?

    Fortsatt god tur!

    Mvh
    Magnus

    • Knut Arvid sier:

      Hei Magnus.
      Det var veldig kjekt å lese at der følger oss på turen vår.
      Du får meg nok ikke så lettut av det rette moduset. Mva-oppgaven for jan-feb er levert, men ikke for mars-april enn.
      Skal få dette levert i god tid før 10. juni.
      Vi kom idag inn til Falmouth i sørvest England. Dette er siste stopp før vi på nytt krysser over den engelske kanalen til Brst i Frankrike.Det er en tur på 135 nautiske og vi regner at det vil ta en plass mellom 18 og 20 timer. Selvsagt avhengig av vær og vind.
      Håper du følger oss videre.
      Snakkes.
      K.A.

  2. Arnfinn sier:

    Heisann ! Nå tror jeg skipperen har «heve» den tunge, opphovna foten på gassen, for nå registrerer jeg at dere er oppe i 10 knop. Synd med brunosten og norsk-melka, men noe må ofres! Dere har jo så mye annet som vi ikke har (godt vann f.eks.). Ha en fin seilas til neste point !

    • Knut Arvid sier:

      Hei Arnfinn.
      Vi var igår heldige og hadde 3 knops medstrøm over flere timer så det gikk unna. Vi kortet ned etappen til Dartsmouth med hele 3 timer på grunn av det.
      Havnevannet er fortsatt veldig bra. Har tro på at det kommer til å være bra lenger sør også.
      Vi kom ikveld inn til Falmouth som er siste stopp i England før vi krysser over til Brest i Frankrike. En etappe på ca 135 nautiske.
      Litt usikkert ennå når vi krysser over. Mulig natt til tirsdag om værvarslene holder.
      K.A.

Kommentarer er stengt.