Menorca, Spania

Mette blir revet ut av sin verden og kapteinen av sin.

Det er en tid siden forrige oppdatering grunnet svært dårlig med nettforbindelser i områdene vi er. I havnen vi nå ligger har vi fått en forbindelse, men veldig tregt. Det blir derfor, som sist, kun en liten oppdatering uten bilder.

Fredag 29.juni reiste vi fra Altea, etter å hatt service på motor av den lokale Volvo Penta gorhandleren, til en godt skjermet uthavn som lød det eminente navnet Capo Negro. Planen var å besøke Benidorm, men denne havnen hadde ikke dybde nok til at vi kom inn.
Capo Negro var godt skjermet for vær og vind og var omgitt av høye klipper med svære villaer langs klippeveggene. Et fasinerende skue.
Her ble det bading og snorkling utover kvelden. Vannet holder nå ca 27 grader, noe som gjør at til og med kapteinen lar seg lure uti.

Vi var oppe tidlig på lørdag for å starte overfarten på 60 nautiske til Ibiza. Vi hadde ikke noen oppdatert værvarsel for denne kryssingen, så vi tok en råsjangs.
Idet vi går ut av bukta så slår bølgene og vind i kuling styrke imot oss. Vi fortsetter mot Ibiza i cirka en time før vi avgjør at vi snur og går inn til fastlandet igjen.
Bølgene og vinden var økende og uten å vite noe mer om det ville fortsette å øke, så vi valgte derfor å snu.
Vi gikk inn til Javea.
Kysten i dette området av Spania kalles for Costa del Sol. Området er spekket av større og mindre tettsteder og byer. De plassene vi har fått besøke her var svært idylliske og sjarmerende. Geografien er derimot ikke noe å skryte av for sjøfarende. Området er totalt blottet for lune og avskjermede uthavner. Det betyr at vi om nettene må inn i havner hvor havneavgiften i 2012 har blitt justert opp med opptil 80%, noe som gjør det vanskelig for en familie på langtur med et stramt budsjett.
Vi hadde på forhånd fått høre av flere langturseilere at så snart vi kommer ut til de Baleariske øyene så vil geografien bli betydelig gunstigere.
Vi ble i Javea til mandag morgen og fikk dermed med oss finalen i fotball-EM mellom Spania og Italia. Det var ikke lett å finne en pub med plass til 6 personer.
Vi fant nå til slutt en restaurant som hadde plass til oss og med storskjerm ute. Da Spania scoret det første målet så eksploderte hele gata. Alle oss 6 jublet entusiastisk, men ikke de rundt oss… Vi hadde havnet på en italiensk restaurant. Bommert. Kapteinen, hvorpå humøret var stigende, måtte godsnakke med de på nabobordene for å unngå noen unødvendige diskusjoner.
Stemningen i byen etter kampen var helt magisk. Det formelig kokte. Dagen etter var for kapteinen ikke fullt så magisk og turen over til San Antonio på Ibiza var en prøvelse. Nok om det.

Ibiza er nok ikke en plass for oss rundt 29+. Her havnet vi for anker i en forholdsvis godt skjermet uthavn. Alternativet var å ta inn i havnen og betale 110 Euro for natten.
Vi rakk en vandring i byen men lot det bli med det. Dette var tydelig en plass for ungdommene.
Til tross for at vi lå i uthavn så var støyen og musikken fra byen alt annet enn dempet. Men vi sovnet ombord til slutt. Morgenen fortsatte med den samme støyen. Tydelig at det er en by som aldri sover.

Etter å ha avverget å bli rennet i senk av en mannskapsløs 54 fots seilbåt som hadde mistet ankerfeste, gikk turen videre nordover på Ibiza til en plass som jeg ikke husker navnet på eller hvordan den såg ut. Men det var bare ett stopp på veien før vi krysset over til Andtraxt på Mallorca. Havneavgift 86 Euro. Det var ikke tillatt å legge seg for eget anker utenfor moloen, men var pent nødt til å legge oss i boyer om en ikke ville til havn. 40 Euro takk for å binde den jækla tauen til en blåse.

Det vi på forhånd har fått høre av andre langturseilere viser seg å stemme hundre prosent. Landskapet på de Baleariske øyene, som består av Ibiza, Mallorca og Menorca, er helt fantastisk og der er mange fantastiske og godt skjermede uthavner. Noe vi vet å benytte oss av. Det vil likevel innimellom være et behov for å komme inn i havn. Der er svært få havner som tilbyr plasser til kai bare for noen timer. Vi har behov for å fylle på med matvarer og væske. Vannkapasiteten ombord er på nesten 1000 liter, men du verden for et forbruk vi har av vann med 6 personer ombord. Det blir mye bading i havet og når alle skal dusje etter ett bad så forsvinner tusen liter i løpet av få dager.

Vi kom idag over til Menorca etter en urolig natt for anker i en bukt rett nord av Alcudia på Mallorca.
Vi var tidlig avgårde og både Mette og kapteinen slet med å holde seg våkne under overfarten så vi byttet litt på å blunde litt på benken i cockpit.
Da det endelig var kapteinens tur til å lukke øynene litt, så kommer umiddelbart de toppløse Hula-Hula damene kun iført noen fargerike blomsterkranser rundt livet ut av sine stråhytter for å danse for ham. Idet blomsterkransene får sving på seg så blir han revet ut av drømmen idet Mette roper ‘Oh Shit’… Jeg var sikker på at ett seil hadde revnet eller at noen hadde falt i sjøen…
Etter å ha fått konstatert at det ‘kun’ var en svær sverdfisk som hadde hoppet 2 meter opp i luften kun 2 meter fra der Mette stod, så forsøker kapteinen å lokke frem Hulahula damene igjen fra stråhyttene sine. De kom aldri ut igjen.

Du verden for en fantastisk øy Menorca er. Vi gleder oss virkelig til å utforske mer av denne øyen. Det er en liten øy og det bør bære mulig å seile rundt hele øya på en liten dag. Vi akter derimot på å bruke en liten uke her på dette som er vår endestopp før vi i neste uke setter kursen hjemover igjen. Ja, det er vemodig.

Som vanlig så sliter vi med stabilt nett så derfor ingen bilder i dette innlegget heller.

Vi får igjen en del henvendelser om at AIS’og kart ikke fungerer som det skal. En liten forklaring til det: AIS’en ombord hos oss fungerer som den skal. AIS ombord i fritidsbåter sender ut en kode som mottagerstasjoner på land ikke er pålagt å motta. Stasjonene er kun pålagt å motta signaler fra yrkesbåter. I noen områder har frivillige organisasjoner påtatt seg ansvaret med å videreformidle signaler fra fritidsbåter. Denne videreformidlingen er det som viser igjen på kartet på nettet. Disse organisasjonene er ikke overalt og signalet vil da ‘henge etter’ på nettet.

Igjen tusen takk for alle tilbakemeldinger vi får. Det gir en skikkelig opptur.

Håper på bedre nett fremover og hyppigere oppdateringer.

All for now and fair sailing.

Dette innlegget ble publisert i Blogg. Bokmerk permalenken.