Farvel Middelhavet, Gibraltar, UK.

Det har nå vært en stund siden sist innlegg. Dette beklager vi. Vi sliter med å finne noe nett som er så stabilt at vi kan få oppdatert bloggen. Problemet er ofte at forbindelsen til nettet brytes og at selve opplastingen som fort kan ta opp mot en time, selvsagt avhengig av hastigheten på forbindelsen, da må startes på nytt.

Vi fikk båten på sjøen onsdag 1. august. Planen var at vi skulle klare å være utpå med nytt ror allerede i løpet av helgen i forkant. Først etter at vi på fredag morgen fikk løftet båten på land så fikk vi vite at der ikke ville være tilgang til båten i løpet av helgen og en fikk heller ikke jobbe med båten etter stengetid som her var klokken 15.00.
Vi måtte flytte inn på hotell, noe ungene slett ikke mistrivdes med. De hadde svømmebasseng så da var jo alle fornøyd.

Svømmebasseng, et bra alternativ for barna mens båten står på land.

Fredrik kom med fly fra Stavanger og skulle bli med oss en god uke. Trist at båten ble liggende på land i flere av de dagene han var med oss. Han hadde før avreise hatt besøk av foreldrene til Mette som hadde sendt med ham mye norske varer og bøker som vi ikke får tak i her nede og det ble julaften for oss på nytt. De gjorde det samme når Sindre kom ned og vi har satt utrolig stor pris på dette. Tusen takk igjen Randi og Halvor.

Da var det bare å stå på og jobbe mens vi kunne. Med en arbeidstemperatur på 35 grader i luften så var nok ikke tempoet så høyt som det burde, men vi rakk likevel å få båten bunnstoffet og bonet. Roret ankom verkstedet på tirsdagen og dette ble montert og bunnstoffet umiddelbart. Onsdag ettermiddag var båten på sjøen og vi flyttet alle om bord omgående. Litt handling for å fylle opp kjøleskapet igjen, så var vi av gårde. Vi satte kursen ned mot Mar Menor. Mar Menor en en svær innsjø like sør av Torrevieja.

Kveldsstemning i Mar Menor.

Innsjøen er kun forbundet med Middelhavet via en smal kanal med en vippebro over. Vi fikk opplyst at denne broen åpnet kun annenhver time fra klokken 9 om morgenen til 9 om kvelden. Da vi kom inn like før 9 om kvelden så åpnet der ingen bro… Det viste seg at siste åpning var klokken 8 og vi da var en time for sen. Det ble en natt for anker i heldigvis rolige omgivelser.

Dagen etter traff vi på klokkeslettet og dermed kom vi oss inn. Og hvilken innsjø!!! Den er 30 km lang og 15 km bred. Man bruker 2 timer i god vind å seile fra den ene enden til den andre. På det dypeste er vannet 7 meter og hele bunnen er av sand, overalt. Den er veldig salt og temperaturen i vannet holdt 34 grader når vi var der.
Her traff vi også på et annet par fra Stavanger som vi kjenner fra før, Aina, Kjartan og lille søte Mariell på 3 år. De seiler en Omni 445 ved det kreativet navnet Mariell. Vi ankret opp med dem og hadde et koselig treff før vi kort tid etter hevet anker og gikk lenger inn i Mar Menor til byen San Javier.
Her hadde vi en avtale med Paco fra Himoinsa. En av våre bidragsytere til denne turen. Paco er salgssjef i et svært selskap i denne byen som driver med produksjon og salg av dieseldrevne strømgeneratorer. Jeg var selv og besøkte denne fabrikken for 2 år siden og det var utrolig kjekt å komme tilbake hit. Himoinsa har ett tett samarbeid med en av våre andre bidragsytere, nemlig Svein Akselsen i Akselsen Engineering i Sortland. Noen fantastiske folk å arbeide sammen med, når vi ikke er på seiltur da…J

Hyggelig aften med Paco fra Himoinsa.

Vi hadde avtale med Paco om å treffe ham på kvelden og vi havnet hele gjengen på en restaurant med en fantastisk mat. En aften vi vil huske i lang tid. Mucho Gracias Paco. I do hope your daughter is well.

Dagen etter traff vi igjen på Mariell. Det ble litt handling på et senter i Mar Menor før vi sammen med Mariell seilte ut av Mar Menor ned til Cartagena. Denne fantastiske byen ble igjen kun en stopp på veien før det tidlig dagen etter ble en seilas for motor i vindstilla ned til Garrucha, men en innlagt ankring på veien i en nydelig bukt, for bading og snorkling. Det ble en minnesrik tur for alle om bord. Turen var preget av mye innslag av delfiner som kom å ville leke med båten.

Ukas blinkskudd. Alle kikker etter delfiner under båten, men ser ikke hva som skjer like foran…

Etter at vi kom inn i Middelhavet så har vi sett svært lite delfiner, men denne dagen var en miniatyr av de enorme mengdene med delfiner vi fikk oppleve over Gibraltar. Og da var det ekstra kjekt at både Fredrik og Sindre var med denne gangen slik at også de fikk oppleve dette.

Fredrik slenger seg i ett fall fra masta i vindstilla…

Garrucha hadde endret seg vesentlig siden vi var der på vei inn i Middelhavet. Det var i denne havnen vi var uheldig og fikk skadet badeplattformen på båten da havnas mooringer røk i noen kraftige kastevinder. Båten gikk inn i et stigtrinn på brygga. Alle disse stigtrinnene var nå fjernet i hele marinaen. Jeg vil anta at de har fått flere klager på denne dårlige løsningen.

Sindre måtte jo også prøve seg…

Inne på anlegget var der kommet opp betydelig med barer, puber, spisesteder og andre salgsboder. Plutselig var denne marinaen veldig passende å være i en dag ekstra eller 2. Men, det harde fakta var at dette også ble den havnen hvor vi måtte vinke farvel til eldstemann Fredrik. Han måtte hjem til Stavanger da ferien hans var slutt. Det ble bare ett så altfor kort tid han var sammen med oss. Det var forferdelig tungt å vinke farvel til ham i bussen og jeg må nok også erkjenne at jeg måtte svelge litt ekstra og ta vekk noe rusk på øyet da han reiste. L Det var en tung dag og et stort tomrom han etterlot seg i båten. Savner deg masse Fredrik og håper du får til ett nytt besøk før vi er hjemme.

Nye forsyninger av drikke på vei til båten.

På kvelden vinket vi også farvel til Mariell for denne gang. De skulle nå seile direkte til Gibraltar før de etter ett par dager seilte direkte ned til Mogan på Kanariøyene hvor de har base for båten, i tillegg til at de har lillejenta i barnehage der.
Til Aina, Kjartan og Mariell: Ubeskrivelig hyggelig å treffe dere alle tre og lykke til videre på deres seilaser. Håper at våre kurser krysses igjen snart. Dere ga oss noen ideer som vi virkelig går å grubler på å føre videre.

Vi forlot Garrucha tidlig dagen etter med kurs for Almerimar. Seilasen startet veldig behagelig med vinden inn i hekken og vi gjorde 7 knop med fulle seil og genua på spring. Etter hvert så tok vinden seg opp og vi rullet inn genua etter gjentatte broacher. Vinden lå nå jevnt på 16 m/s. Idet vi runder vestover langs kysten så øker vinden ytterligere og vi setter maks rev i storseilet. Vinden kommer fortsatt inn bak og vi gjør nå mellom 12 og 14 knop med kun noen kvadrat med storseil oppe. Der var nesten ingen bølger da vi rundet neset. Vinden bygger seg opp ytterligere og vi måler vinden til 28 s/m i kastene, noe som tilsvarer full storm. Sjøen var hvit av skum og bølgene bygget seg raskt opp. Her var det bare å berge det lille vi hadde oppe av seil så Mette og Sindre fikk seg litt av ett adrenalinkick når de tapte veddemålet og måtte fram på dekk for å berge seilet.
Vi avbrøt dermed seilasen og gikk inn til Almeira som lå kun en liten time lenger inn mot land.

Dagen etter var vinden løyet og vi gikk videre til Almerimar. Vi var på forhånd blitt enige om å gå inn hit da det var en plass som var verd å besøke igjen.
Her treffer vi på Anette, Frank og Theodor med seilbåten S/Y Mia fra Haugesund. De seiler en Bavaria 44 som er noe oppgradert og forsterket for langtur.
De har seilt båten fra Italia og har vært innom mange av de plassene vi har besøkt.

Vi seiler videre sammen med Mia og får noen utrolig hyggelige kvelder og sammenkomster sammen.

Vi kom sammen med Mia inn til Gibraltar på lørdag i forrige uke. Her visste vi at vi nok ble liggende en stund da Sindre nå er nestemann som må reise hjem grunnet oppstart av skole.
På tirsdag kastet vi loss igjen og tok oss en dagseilas over til Afrika. Vi gikk til havnebyen Ceuta som er under spansk flagg. En veldig hyggelig by, men typisk spansk.

Sindre reiste fra Gibraltar i dag, torsdag, med buss til Malaga og fly til Stavanger.
Nok en gang måtte der svelges hardt gjentatte ganger og rusket måtte igjen tørkes bort. Nok ett tomrom er igjen i båten som blir vanskelig å fylle. Sindre har vært med oss i 8 uker og det har vært en sann glede å ha han om bord. Savner deg allerede Sindre.
Sindre har også laget et blogginnlegg som vil bli publisert snart.

Alle om bord i Mia reiste også til Malaga i dag sammen med Sindre da de reiser hjem til Haugesund i morgen for å følge opp Theodor som skal begynne i 1. klasse på mandag. Deretter kommer Frank ned igjen til Gibraltar sammen med noen venner for å seile båten videre hjem til Haugesund.

Om vi treffes igjen er noe usikkert, men de har i hvert fall mannskap om bord til å seile litt mer intensivt enn oss, så det er slett ikke umulig at dere klarer å hente oss inn igjen.
Fantastisk hyggelig å bli kjent med dere Anette, Frank og Theodor. Om vi ikke treffes igjen på turen hjemover så skal vi i hvert fall gi beskjed om vi er i Haugesund med båten, og vice versa håper jeg.

Vi gikk i kveld ut av havnen i Gibraltar for å gå inn i nabohavnen i La Linea, som er på den spanske siden. Årsaken til dette er at vi må av gårde tidlig i morgen for å treffe riktig på strømmen gjennom Gibraltarstredet. Havnen vi lå i blir fysisk stengt slik at ingen båter slipper ut eller inn mellom klokken 9 på kvelden og 9 om morgenen.

Vi forlater dermed Middelhavet for denne gang og starter vår ”klatreetappe” nordover, 2 uker forsinket. Holder været så vil vi klare å hente igjen disse 2 ukene som vi fikk ekstra i påvente av utbedring av roret. Statistisk sett så får vi nå noen uker med kun nordavind, noe som nok vil føre til mange etapper for motor fremover. Huff og huff… L

All for now and fair sailing.

Dette innlegget ble publisert i Blogg. Bokmerk permalenken.

2 svar til Farvel Middelhavet, Gibraltar, UK.

1. Hei alle sammen. Godt å få lese mer fra dere. Det setter vi pris på. Det har nok vært godt å ha besøk av Sindre og Fredrik, men allting har en ende , dessverre. Så nå er dere i gang med den endelige returen. Får inderlig håpe at været er på deres side nå. Dere har jo litt å ta igjen. Her har vi hatt sommer og fint vær en stund nå, så vi har fått varmet oss litt. Det trengs jo nå når det går mot høst. I dag er det bra vær,så nå drar vi til sjøs igjen.Ikke verst det, tredje helga etter hverandre.Det må vel være ny rekord. Ha det godt alle sammen, og god tur videre . Mange gode klemmer fra oss to på Sola.

2. Arnfinn go Astrid sier:

Det fotoet («blinkskuddet» av delfinen burde vært skikkelig premiert! ! Det er helt unikt! For øvrig merkes det at dere har «dreisen» på denne deres ferd nå. – Bare så synd at kursen går andre veien nå. Men for det kan dere ha mange gilde opplevelser «tilgode» på denne etappen og, for all del.
    Helmaks å følge dere! Det gir oss nåværende landkrabber så mye!
    Goe seilas videre alle sammen!