Amalies side: Hjemover

Hei! Haha, lenge siden jeg har skrevet nå, men det var vel litt på tide? Over 8 uker siden, haha. Og vi er jo på vei hjemover igjen, så det begynner å bli kaldere.

Jeg er så lat at jeg begynner andre gang vi var i Torreviera jeg. Der møtte jeg faktisk Ane og var med hun i noen timer. Men hun skulle reise hjem dagen etter eller noe, så det ble ikke så mye. Det var kjekt å møtte i hvert fall en person jeg kunne være med. Veldig hyggelig. Men der var også noen andre folk i familien som vi var med. Tremeninger osv.

Vi ble lengre i Torreviera enn planlagt da, og grunnen til det var at ”roret” på båten var helt ødelagt og måtte byttes ut.  Noe så jeg var ganske glad for, grunnen til det var at vi måtte sjekke inn på hotell. 4 stjernes hotell i 5 dager imens vi ventet til det nye ”roret” kom på plass og skulle monteres på selve båten. Så imellomtiden badet vi i badebassengen der, spiste god mat, dusjet i varme dusjer og sov i gode senger. Vi måtte jo nytte det så lenge det varte. Når vi var på hotellet kom Fredrik med fly. Han skulle være med oss i 1 uke.Når roret var montert på så var det vell bare å flytte tilbake. Så var det på’n igjen da.

Vi seilte til Mar Menor som er en innsjø ting. Der møtte vi noen andre fra Stavanger. De hadde en liten jente på 3 år som het Mariell med seg. Og hun ble jo en liten ”fan” av meg, haha, Hyggelig. Så var vi da på middag med en mann som het Paco, som jobber i Himoinsa, som er et elektrisk apparat som jeg engelig ikke skjønner meg noe på. Det eneste jeg skjønte var at han var rik på det. Herlighet, det vi fikk til middag der var himmelsk. Anbefaler.

Så var turen kommet til Cartagena. Vi var fortsatt sammen med de andre fra Savanger. Men vi var bare innom der bitte litt.

På Garrucha var vi litt lengre. Før var det nesten ingenting der, nå var det boder overalt, tivoli osv. Vi gikk på tivoliet, men det var nesten bare karuseller til små unger. Mariell koste jeg i hvert fall veldig. Vi gikk videre til bodene rundt omkring, og det var mer for meg kan vi vell si. Dette var også den siste plassen vi var med de andre fra Stavanger, og den siste plassen vi var med Fredrik før han måtte reise hjem og begynne på jobben sin igjen.

Etter en liten storm, mye vind og revet seil så ankom vi Almeira. Der var det en stor brann og brannbiler som kjørte frem og tilbake. Det var engelig bare en svipp tur, så vi fikk ikke oppleve den byen skikkelig. Almerimar var en hyggelig by. Der traff vi båten Mia fra Haugesund. De hadde en liten gutt på 6 år med seg som het Theodor. Han kunne virkelig snakke om alt fra jord til himmel.

Vi reiste en eller annen plass og lå på svai, husker ikke navnet. Etter det reiste vi til Figueriola. En stor og fin by. Og der fikk jeg kjøpt litt mer klær igjen. Haha, kommer ikke til å ha plass i rommet mitt når jeg kommer hjem, så får vell hive, selge eller gi noe vekk.

Gibraltar, verdens herligste plass. Det er ønske plassen. Det anbefaler jeg på det sterkeste. Andre gangen vi er her, og like bra. Vi var oppe med apene igjen og da fikk jeg holde dem, noe som jeg ikke fikk sist gang for vi hadde en gjerrig guide da. Vi lå faktisk lenge i Gibraltar også. Og der ble jeg fattig igjen.. Så nå sitter jeg med ingen penger og har det forferdelig. Og det er over 10 dager igjen til neste måned og til jeg kan bruke flere penger.  Det var en dyrebutikk der som de solgte chihuahua’er og noen andre typer hunder, katt, ekorn, pingsvinn osv på, har aldri sett det før, men hørt at det er normalt noen plasser?.. Jaja, fant meg i hvert fall en Chihuahua jeg gjerne ville ha, for bare 3000 kr. Dagen før vi reiste fra Gibralta så reise Theodor og foreldrene hans til hotell, for de skulle ta flyet hjem neste dag. Sindre reiste rett til flyet og hjem samme dag. Det er så trist når folk reiser hjem, føler liksom at det blir et tomrom så må fylles igjen etter de personene. Triste greier. Spesielt for Knut, for det var jo sønnen hans som måtte reise hjem etter ca 8 uker med oss. Jaja, det er ikke så lenge til vi er hjemme da.. Og vi har komt ut av Middelhavet nå, så vannet er blitt mye kaldere, så jeg vet ikke om det blir så mye mer bading på meg mer (?).

Så nå ligger vi alså i Rota. Og der fant jeg ut at jeg hadde 7 euro i vesken min, og ble så glad at jeg brukte dem opp med engang.. Så smart. Sist gang vi var her så var jeg så lat at jeg var på dataen istedenfor å gå i land. Jeg gikk glipp av veldig mye. Så jeg har lært meg og alltid være med ut på de plassene jeg ikke har vært og for å oppleve det. Mye bedre en å sitte på dataen helle dagen. Det var et fantastisk sted.

Jeg må bare ramse opp hvilke dyr vi har møtt på gjennom turen til nå (i det fri da). De i vannet: Delfiner, skilpadder, månefisker, hvaler, haier, sverdfisker, flyvefisker, tunfisk. På land: Aper, sikader og firfirsler. Mest i vannet kan man vell si. Jeg fikk også se noen underlige fisker imens jeg snorklet så jeg ikke kunne navnet på.

Så langt kom jeg da, skriver mer senere når ”skolen” begynner. Uff, gruer meg skinnsykt. Men må dessverre gjøres. Dere får kose dere hjemme og kose dere hjemme på skolen, og håper dere hadde en fantastisk ferie. Det hadde i hvert fall jeg.

Dette innlegget ble publisert i Amalies side. Bokmerk permalenken.

3 svar til Amalies side: Hjemover

1. Randi sier:

Ja ja Amalie. Dette har me venta på så lenge. Godt å høre fra deg. Forstår at du har hatt det kjempeflott på turen og opplevd mye. Brukt mye penger på klær og sminke? Så nå har dere startet på den lange hjemreisen med skole og lekser og kaldere vær. Det er nok litt av en overgang, men det går nok bra.Nå gleder vi oss til dere kommer hjem. Det blir godt å sere dere alle sammen.Som trøst til deg så har vi det sikkert kaldere enn dere,14-15grader. Ha en fin tur videre og vær forsiktige. Hils hele gjengen.Goe klemmer fra mormor og morfar.

2. Randi sier:

Hei Amalie
    Endelig livstegn fra deg, trodde du hadde glemt oss andre helt!
    Kjekt å høre at du både har hatt, og fremdeles har det knallkjekt. Litt av noen opplevelser dere får, håper du tar masse bilder. Men nå nærme det seg at du kommer hjem. Jeg gleder meg sånn til å se dere alle igjen.
    Vi har nå kommet hjem fra ferien og vært på jobb og skole en uke nå. Knallkjekt å komme i gang igjen, gled deg! Vi har kost oss på hytta med masse besøk, fisking, bading og det som hører sommeren til. Hønene ble kjempe tamme og Geita daua. Det var noe med at hu ikke fikk komme igang med drøvtygginga, og greide ikke leve på bare melk. Trist men sant!
    Vi prøver igjen neste år.
    Jobb godt med skolen da Amalie, og kos deg siste måneden på tur, vi snakkes, hils alle ombord.
    Knib fra Randi M.

3. Terje sier:

Flott skrevet Amalie,du må jo bare fortsette med skrivingen om steder og ting du opplever.:-)
    Wenche og Terje (tilbake i Torrevieja)