Mens vi venter: La Coruna, Spain.

En kort oppdatering:

Hva skal man egentlig skrive…???
Ja, det er en stund siden forrige innlegg, men når der, i våre øyne egentlig ikke er så mye å berette så sliter jeg litt om hva å meddele.

I forrige innlegg så var vi i Cascais, en forstad av Lisboa. Vi var også innom denne havnen på vei nedover og det er ytterligere en plass vi MÅTTE innom på vei hjem.
Etter denne havnen så har vi hatt gjentatte kjedelige seilaser med kun motvind og mye swell fra Atlanterhavet, så hele Portugals kyst har i all hovedsak blitt unnagjort for motor.

Vi ligger i skrivende stund i La Coruna og har ligget her siden torsdag i forrige uke. På veien hot så har vi vært innom blant annet Peniche, Nazare, Baiona, Lexios og Camarinas. Alle plassene er områder som er verdt ett besøk.
Nazare hadde en kjedelig og trist marina, men marinaen var til gjengjeld drevet av ett fantastisk sjarmerende og hyggelig ektepar i sin beste alder.
Idet vi kommer inn i innseilingen til Nazare så får vi en oppkalling på VHF’en som vi ikke forstår noe av, og vi dermed ignorerte oppkallingen, til tross for at den var på kanal 16 som er lyttekanalen og en kanal for viktige meldinger.
Det hørtes ut som en full gammel mann som forsøkte å si noe… Idet vi kommer inn i marinaen i Nazare så hører vi samme stemmen igjen på VHF’en, men denne gangen betydelig klarere. Men, det hørtes fortsatt ut som en gammel full mann og det ble nok en gang ignorert fra vår side da det ikke var mulig å høre hva som ble sagt.
Så…. kommer en damestemme, meget klart og tydelig: Norwegian Sailingyacht Amalie, this is Port Police in Nazare, please reply immediately, over….
Vel, hva skal man si… Jeg måtte jo spørre Mette: tror du det er oss de kaller på? Av en eller annen merkelig grunn så hadde hun en mistanke om at det var akkurat det… 🙂
Kanskje hvis havnevakten blir stresset nok så har de lov å kalle seg for Port Police. Tviler jo litt på da om det er en beskyttet tittel…
Men, uansett, de fikk dirigert oss til den rette plassen vi skulle ligge på. Det viste seg at det var mannen til denne damen som hadde forsøkt å kalle oss opp tidligere. En mann på over 80 år som hadde både MS, CP, TV, og CD-spiller, VHF og var midt i stemmeskiftet.
Ett utrolig hyggelig og sjarmerende ektepar som hadde seilt på langtur for over 30 år siden. De hadde seilt samme ruta som oss fra England, men når de kom til Nazare så hadde de forelsket seg i denne plassen og har ikke vært ute av havna siden. De har nå bodd der i båten sin i 30 år og har overtatt rollen som havnemester. Så her måtte vi sjekke inn i havna ombord på deres seilebåt, en hauggammel Colin Archer lignende seiler med to master og 8 katter ombord. All informasjon som vi fikk om byen og havnen, som skal leveres ut skriftlig ved innsjekk, var på norsk. Fantastisk. Gamlingen måtte ha noe å gjøre på rolige dager, spesiellt på vinteren, og da laget han informasjon om havnen og byen på all verdens språk og kopierte opp dette og ga det ut til turister fra det respektive land. Vi fikk ett ark som var tettskrevet på norsk på begge sider. Her var jeg sikker på at jeg skulle klare å ta ham på masse gramatikkfeil, spesiellt om han hadde brukt google på å oversette dette, men begge sidene på arket var 100% korrekt skrevet. Fant ikke en eneste feil. Respekt.

Hale Nazare er en eneste stor strand. Da vi seilte inn i havnen så så strendene svært øde og forlatt ut. Men etter innsjekk og to timers bursdagsselskap for kapteinen med kake og tilbehør så gikk vi de 30 minuttene inn til byen. Stranden var fullpakket med folk. Dette til tross for at vannet i dett området ikke holder mer enn 17 grader. Brrrr….
Byen var svært sjarmerende og lite turistifisert. Utrolig hyggelige og hjelpsomme folk.

Etter Nazare så ble noen distanser kortere enn andre og vi var innom plasser som en kan lese om i tidligere innlegg.
Vi ligger nå i La Coruna i Nord-Spania. Venter på bedre vær i Biscaya til å krysse over.
Vi har, mens vi venter, fått utført service på motor og gearboks. Vi har fått email fra riggprodusent, Selden, om at vår rigg har en fabrikasjonsfeil og vi har fått seilingsforbud før feilen er utbedret. Det er er del i forstaget som har en fabrikasjonsfeil og at dette må utbedres før videre seilas. Dette er en feil som vi ble gjort oppmerksom på i fjor, og jeg sjekket da med den lokale riggreperatør om det også gjaldt vår rigg. Neida, dette trengte vi ikke å bekymre oss for da det ikke gjaldt vår rigg.
Det hører med til historien at det var samme reperatør som monterte vhf antenne i mastetopp, som brakk like før avreise fra Stavanger. Samme mann som reparerte vår bomnedhal i fjor, som røk like før avreise og som ville fakturere oss på nytt da han reparerte dette. Samme reperatør som monterte våre radarreflektorer i masten, som falt ned vest av Danmark. Samme reperatør som trakk nye kabler i masten som nå henger og slenger i masten og lager ett helsiken leven….
Til dere andre seilere som følger bloggen vår: Styr unna West Coast Yachting i Stavanger. Benjamin er en fyr som kun er ute etter lettjente penger. Han er en kjeltring, spør du meg.

Vi tok idag en kort etappe over til Sada, som ligger 10 nm øst av La Coruna, hvor der er ett riggverksted som fikk byttet den aktuelle delen. Så nå er riggen inspisert og klar for ny seilas.

Været i Biscaya har vært dårlig for oss i over en uke nå, men dette skal i følge varselet endre seg til helgen. Da vil vinden snu mer over på østlig rettning og forholdene for en kryssing skal bli bra, men på mandag så er der varslet nordlig kuling så vi håper å være fremme til Camaret i Frankrike til da. Det ideelle hadde vært å gå direkte fra La Coruna til Scilly Island i Irskesjøen direkte, men ifølge varselet så vil vi ikke rekke dette.

Vi tar sikte på å kaste loss fra La Coruna sent fredag kveld eller lørdag morgen. Mia fra Haugesund er på vei til La Coruna i skrivende stund og vi håper på å slå følge med dem over Biscaya.

Skal få lagt ut bilder så snart vi har bedre nettdekning.

Thats all for now and fair saling.

Dette innlegget ble publisert i Blogg. Bokmerk permalenken.

3 svar til Mens vi venter: La Coruna, Spain.

1. ove Sundvor sier:

Takk for advarsel om WCY, bekrefter bare misstanken jeg hadde etter han hadde tatt en riggsjekk hos meg.

• Knut Arvid sier:

Du sitter med samme inntrykket ja… Alt han har gjort på båten har vi måttet gjøre på nytt. Men han er en racer til å fakturere. Vet at andre større firma har brukt han litt tidligere til å utføre jobber for dem, men ett par av disse firmaene vet jeg at ikke bruker han mer.

2. Torbjørn Lea sier:

Så bra at dere fikk fikset riggen! Kunne blitt en lei sak om noe hadde skjedd med denne underveis, ja. Nå er vi skikkelig utålmodige etter å få dere, hjem igjen, så vi håper dere klarer å holde tidsplanen til tross for uforutsette forsinkelser. Men safety first! Ha det bra så lenge og vi hilser dere alle ombord og ønsker dere en fin hjemreise!