Forberedelser

28. mars 2012

Båten ligger ennå på land. Den er forsåvidt klar for sjøsetting, men da en gammel plastskade har kommet frem i dagen så ønsker vi å utbedre denne før sjøsetting. Og, for å få til det, så kreves det opphold og ingen utsikter for regn de neste 24 timer. Så når vi bor på en kant av landet som ikke er kjent for å ha mye opphold så blir tingene utsatt. Det er nok ikke til å skjule at det stresser oss litt at den ennå står på land, men Rogaland Plastservice som utfører arbeidet tar ikke noen sjanser. Og godt er det.
Propellen er ihvertfall pusset og polert etter alle kunstens regler.
Båten er vasket, bonet og har fått nytt bunnstoff rundt vannlinjen. I og med at båten skal på land igjen i området rundt Gibraltar så er det ikke nødvendig å ta hele undervannsskroget da alt skal gjøres på nytt der nede.

Satelittelefon, nødpeilesender, AIS og annet utstyr er på plass og testet.
Hjemmer er vi i full gang med å pakke ned og klargjøre for flytting til båten.
Vaksiner er tatt i og med at vi planlegger å ta turen innom Marokko. Reiseapoteket er fylt opp og Mette og Amalie har vært på suturkurs hos lege (sykurs som jeg kaller det). Håper at vi aldri får bruk for det de har lært.
Wax on wax offNyinnkjøpte nødbluss, røykbluss, håndbluss og det meste innen pyroutstyr for bruk i nødstilfelle.
Kjølbolter er sjekket og hylse rundt propellaksling innvendig er byttet.
Seil er hentet hos seilmaker etter kontroll, men er ikke montert tilbake på riggen. Bør være rolige vindforhold når dette gjøres.
Så får vi nå håpe på noen rolige værvinduer de neste dagene slik at vi forhåpentligvis får båten på sjøen på fredag 30. mars.
Riggen ble kontrollert og godkjent i høst, men vi vil likevel ha en ny kontroll før avreise.

 

19. mars 2012

Idag ble båten tatt på land for de siste forberedelser under vannlinjen.

Var overraskende fin under med svært lite groe.
Som nevnt tidligere som kommer vi nok ikke til å bunnstoffe alt under vannlinjen da båten skal på land igjen når vi kommer ned til Middelhavet. Da for å få på en type bunnstoff som ikke er tilgjengelig her i Norge. Men en grundig vask og, om temperaturen stiger litt, en runde med bonestoff.
Ser jo at uker og måneder på sjøen med fendrer hengende ute gjør sitt på glansen der hvor fendrene henger, så her blir det nok å matte ned litt før glansen er tilbake.

Propellen er ikke like blank lenger, men med litt saltsyre, pensel og Autosol så får vi nok til underverker der også.
Blir noen lange kvelder denne uken, da hun skal tilbake i sitt rette element igjen til helgen.

Idag kom nødpeilesenderen i posten så da kan vi krysse av enda en ting på vår anskaffelsesliste. Må sitte på lommeboka nå for pengene flyr ut hver gang den ser dagslys…

Det meste av utstyr er nå på plass, men ikke ferdig montert ennå.
Men det viktigste gjenstår. Redningsflåten. Er noe usikkert om vi kommer til å anskaffe dette før vi forlater Norge, men det skal ihvertfall være på plass før vi krysser Biscaya.
Vindgenerator er heller ikke på plass ennå, men også her, dette vil jeg anta at er på plass før vi kommer til Gibraltar. Er noe rimeligere å handle slike ting utenfor Norges grenser.

15. mars 2012

Det nærmer seg avreise med stormskritt. Kontoret ser ut som et hovedkvarter til et redningssenter. Kart og dippedutter overalt. Selv om fokuset lett kan spore av og kan havne ombord på båten så er jeg overrasket over at jeg i stor grad klarer konsentrere meg om jobben.

Å vente på deler så tett opp til avreise er stressende. Dinghy (jollen) er til trykktesting og rep. EPIRB (nødpeilesenderen) er på vei fra Seatronic, gennaker er ennå ikke sendt fra Kina. Den blir ikke sendt fra Kina før 24 eller 26 mars, men leverandør har lovet den til Norge før 1. april. Tror det ikke før jeg får se det.

AIS må sendes til programmering. AIS – Automatic Identification System, er en elektronikk enhet som kobles til kartplotteren ombord og vi får dermed en full oversikt på skjermen over alle båter som er i nærheten. Vi får også opp på skjermen båtens kurs, fart, navn, kallesignal og ofte destinasjon. I tillegg så får alle disse båtene opp de samme data om vår båt på sin skjerm. Et fantastisk hjelpemiddel for tryggere navigering.

06. mars 2012

Har idag vært i kontakt med lege for time der. Vi ønsker sammen med ham å gå gjennom det vi trenger av førstehjelpsutstyr og medisiner for reisen.
Er ikke til å stikke under en stol at der er en økt risiko for skader på tur og det gjelder å prøve og være forberedt på dette. Det være seg både slag og kuttskader i tillegg til infeksjoner, betennelser og andre smertefulle uønskede opplevelser.
Vi prøver også å få til et suturkurs med legen slik at vi kan få en liten innføring i hvordan en skal behandle åpne kutt ved å sy disse med nål og tråd. Suturutstyr er anskaffet.

I løpet av uka skal Dingy’en (jolla) til service. Var litt uheldig med den i høst da vi klarte å lage et lite hull i den ene lufttanken da et skjøte hang seg opp i jolla under en kryss i en liten kuling. Er greit å ha dette i orden på en slik tur.

04. mars 2012

Da ser det ut til at det meste av papirkart er i boks.
Satser på at det får holde med overseilingskart over Biscaya. Er litt usikker på om der faktisk finnes mer detaljerte kart enn det for dette området.
Mangler fortsatt noen kart for kysten langs Portugal, men tror ikke det skal bli noe problem å oppdrive dette underveis hos lokale marine butikker.
Gjenstår også noen elektroniske kart, men også disse vil vi gå til anskaffelse av underveis. Fordel både med tanke på revisjoner samt at prisen på disse er noe lavere i utlandet enn i Norge.
Jeg har fortsatt ikke mottatt plotteren fra Raymarine som måtte sendes til England for rep / service. Tikk-takk…
Satelittelefonen, Iridium 9555 er på vei og bør være oss i hende i løpet av neste uke.
AIS mottakeren som vi har i båten, som vi la ut for salg i forrige uke ble solgt forholdsvis kjapt. Ny AIS mottaker og sender er på vei. Så der gjenstår som dere sikkert forstår litt arbeid ennå, men føler pr. idag at vi har kontroll selv om det hele stresser oss nok litt mer enn vi aner.

16.feb 2012

Boligen er leiet ut.

Endelig var boligen leiet ut og dermed en ting mindre å tenke på.

Vi er da et stooort skritt videre i riktig retning. Har vært noen strabasiøse siste dager, men det er samtidig moro med tanke på alt det spennende vi har i vente.
Nå kan vi begynne å konsentrere oss om andre forberedelser. Deilig!!!

Gikk til innkjøp av en Seabreak fra Seatronic idag.
Er i utgangspunktet et drivanker. Kan også brukes til båtstol og nødror.
En litt annerledes patent i forhold til tradisjonelle drivanker.
Har bestemt meg for å bytte ut AIS mottakeren med en kombinert AIS som har både sender og mottaker innebygget. AIS- Automatic Identification System. Fungerer på den måten at den mottar andre båters i området sin ID. Mottar også de samme båtenes navigasjonsdata, sånn som fart og kurs. Båtens spesifikasjoner mottar vi også, sånn som lengde, bredde, dybde i tillegg til at båtens kallesignal mottas. Alt dette kommer automatisk opp på vår kartplotter og da kan vi gå inn å hente alle data om denne båten om det skulle være nødvendig. I tillegg så sender vi også de samme data om vår båt ut til andre båter i nærheten.
Et uvurderlig verktøy når en går i mørke eller i tåke. Om vi f.eks ser på vår radar en båt som er på kollisjonskurs med oss så kan vi kalle opp denne båten på VHF’en og avklare situasjonen. Magalaus teknologi.

9.feb 2012

Tiden går nå så altfor fort.

Begynner å kjenne på at tiden arbeider mot oss.
Så vanvittig mye som gjenstår, men med såååå liten tid som gjenstår.
Mye flytting gjenstår, men vi nærmer oss.
Ser frem til å få komme ordentlig igang med det som skal gjøres med båten før avreise, dette til tross for at der har vært jobbet med denne jevnt og trutt gjennom høsten og vinteren.

Status pr. 26.okt 2011

26.okt.2011

Prosessen fortsetter med full tyngde.

Vi er i en fase hvor vi har kommet i dialog med skolene til barna. Er tross alt 3 barn på barne og ungdomsskole som skal tas ut. Dialogen med klasseforstandere er viktig da det tross alt er noen mnd med egenopplæring av barna som her må gjøres. Da kreves en god dialog med skole for å få et samarbeid om opplæringsplan som omhandler innleveringer og tidsfrister. Det meste vil bli utført på nett og sendt via email eller It’s Learning.

Siste hånd legges på huset som klargjøres for utleie. Leietager er ikke på plass ennå, men vi tar en råsjangs og håper å få dette i boks på rimelig kort tid. Det er ikke lett å leie ut boligen for kun et halvt år så vi har besluttet å leie ut boligen for 12 mnd, og derfor må vi i 3mnd både i forkant og etterkant av turen, finne en annen plass å bo. Ikke utenkelig at det er båten som blir vår bolig i denne perioden. Der vil jo være både fordeler og ulemper med det. Fordelen er jo at vi sparer noen kroner på å ikke leie en annen bolig. Mens ulempen er at båten skal oppgraderes noe før avreise og med 5-6 personer boende i båten til enhver tid så vil dette bli trangt og ugunstig. Men, tingene kan endre seg underveis, så får vi se hvor vi ender.

Bildet er fra Greifswald i Tyskland hvor vi hadde noen fantastiske dager sommeren 2011. Hanse yachts verftet ligger også her. Var her også i april 2011 for å hente en Hanse 375 sammen med Kjetil. Fantastisk plass og fantastisk Hanse.

01.sep.2011

Lang planlegging og mange drømmer synes nå å bli virkelighet.

Vi reiser på langtur med seilbåten S/Y Amalie.

Forberedelsene og planleggingen er vel igang. Mye skal på plass og velvillige fantastiske venner, familie, skoler, naboer og arbeidsgivere må til.

Mye gjenstår men etterhvert som tiden går så blir bare lysten for å få til dette, større og større.

Planlagt avreise fra Stavanger er 1. april 2012. Turens mål er ikke 100% klart, men en godt stykke inne i Middelhavet ihvertfall.

Ruten er ikke helt i boks ennå. Tips om plasser vi bør besøke mottas med takk.

Retur Stavanger er planlagt til å bli 30.sept 2012.

Ved avreise vil vi være 2 voksne og 3 barn ombord i tillegg til Sindre og Fredrik som forhåpentligvis blir med under mesteparten av 8 uker skoleferie.

2 svar til Forberedelser

  1. harald.vaka sier:

    Ønsker dere god tur nedover.Ligger selv nede på Algarve nærmere på en fantastisk plass som heter Olahao.. Og når dere passerer Algarve vil jeg anbefale at dere seiler inn en tur like ved Faro. Der vil dere kunne oppleve noen fantastiske oyer. Den jeg liker best er Culatra der det er et fantastik plass og ankre på innsiden. .Så der er en plass som jeg håper dere får annledning til
    og besøke. Jeg har selv hatt min båt liggende i Olaho i over 5 år og denne plassen som utgangspunkt for seiling.

    God tur

    • Knut Arvid sier:

      Hei Harald.
      Dette var fantastiske tips som vi vil ta med på vår ferd videre. Slike tips setter vi umåtelig stor pris på.
      Håper du vil følge oss på bloggen videre. Og kanskje du har noen flere tips etter hvert som vi nærmer oss området.
      Vi vil forhåpentligvis være i Algarve-området i slutten av April.

      Mvh
      Knut Arvid.

Kommentarer verdsettes.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s